TASCHEN
Judaïca
Naast de BOEKENBON accepteren wij ook de VVV-
Biografie
De schilder Jan Grotenbreg
Jan Grotenbreg werd in de Noord-
Sinds 1967 woont en werkt hij in Amsterdam op de hoogste verdieping van een atelierwoning, dat in de dertiger jaren speciaal ontworpen werd voor kunstenaars. Vanuit deze studio heeft hij een formidabel uitzicht op de unieke Hollandse wolkenluchten.
In 1970 besloot Grotenbreg om een monochroom blauw vlak te schilderen. Binnen de begrenzing van het formaat wilde hij de "totale ruimte" uitdrukken. Vanuit dit perspectief begon hij met het schilderen van wolkenluchten, waarbij de horizon is verdwenen. Men kan deze schilderijen zien als een vervolg op de Hollandse landschapsschilders traditie. Grotenbreg's wolken worden gezien als 'machtige evocaties van de ervaring om op je rug te liggen kauwend op een grasspriet en starend naar het eindeloze, steeds wisselende, trage, wolkenluchten
In 1996 schilderde Grotenbreg een indigoblauw vlak, de hemel. Een zilverglanzende volle maan verscheen in het nachtlicht, in een geheimzinnige, occulte atmosfeer. Daarna maakte hij een serie Maanlandschappen en Manen en Nachtlicht (deze serie ontstond tijdens een reis langs dorpen in Frankrijk, waar de straatverlichting 's nachts uit ging). Op een zeker moment verscheen er ook een hond, als 'waakhond' tussen ondermaans en bovenmaans. In deze serie werken wordt het mystieke aspect in zijn werk voelbaar.
In 2000 voegde Grotenbreg een nieuwe (meer aardse) dimensie aan zijn werk toe, toen
hij begon te experimenteren met cement op linnen als ruwe ondergrond voor een voorstelling.
Op deze manier maakte hij het schilderij Halve Maan met een lijst van cement. Het
resultaat is vaak vergeleken met middeleeuwse muurschilderingen, de zo-
Deze techniek was in Europa (met name in Italie) een wijdverbreide decoratieve kunstvorm, waar de verweerde stukken van zijn overgebleven. Grotenbreg is echter niet zo geïnteresseerd in de decoraties, maar meer in de verweerde kwaliteit ervan. Dit vormt het uitgangspunt voor een indrukwekkende reeks dierenstudies naar de natuur.
Veel dieren zoals het paard, de koe en de stier, alsmede minder bekende dieren zoals
de beschermde roofvogel de monniksgier, de Egyptische Nijlvogel Ibis en de bedreigde
huismus zijn door Grotenbreg in een laag grijs cement met acryl verf in zwartbruine
kleurnuances op linnen vastgelegd. Hij schildert alleen dieren waar hij een bepaalde
affiniteit mee heeft. (Met name de ibis -
De beroemde musjes van Grotenbreg , met een knipoog naar het puttertje van Carel Fabritius
Drieluik
Ibis
Struisvogel
Stokstaartje
Enlarge klick on miniature
80 x 120 cm
80 x 80 cm